developerlife.pl

Web & .NET development, biznes, życie programisty

Leasing nowe przepisy – zmiany i porównanie

Dzień dobry!

W ostatnim czasie wiele tematów poruszanych na różnych grupach nie tylko dla programistów, ale dla przedsiębiorców z różnych branż dotyczy zmian w przepisach dla leasingu operacyjnego.

Sam temat wzbudza sporo emocji, ponieważ od wielu lat leasing był najbardziej opłacalną formą „zakupu”, a może bardziej „wypożyczenia” samochodu – w zależności od tego na jakich zasadach on funkcjonował lecz teraz zapowiadane zmiany, które wejdą w życie od 2019 roku mogą namieszać w naszych portfelach.

Może na początek dla osób, które nie miały jeszcze styczności z leasingiem wytłumaczę jak cudowny jest to sposób na użytkowanie auta. Nawiązując do tytułu artykułu będę pisać o leasingu operacyjnym czyli tak naprawdę usługi wynajmu auta przez bank, który finansuje zakup według określonej umowy. To leasingodawca jest właścicielem auta, a my jesteśmy osobami, które zgodnie z umową mają prawo do korzystania z niego. Oczywiście, żeby wszystko się jeszcze bardziej opłacało i raty były najniższe z możlliwych banki oferują dwa typy leasingów:

  • Z wysoką ratą i niskim wykupem – przy tym rodzaju leasingu najczęściej przez jakiś okres spłacamy praktycznie całą wartość auta i na koniec wykupujemy je za np. 1% jego wartości.
  • Z niską ratą i wysokim wykupem – przez czas leasingowania pojazdu spłacamy jego nieznaczną część np. miesięcznie rata wynosi 1% wartości pojazdu i na koniec oddajemy pojazd do dealera lub wykupujemy go za pozostałą kwotę.

Oba typy umowy mają swoje wady i zalety, lecz tutaj każdy musi spojrzeć na swoje potrzeby i zastanowić się czy chce pojazd na koniec zatrzymać czy raczej zamienić na inny model i cieszyć się nowym samochodem.

Porównanie aktualnych oraz przyszłych zasad leasingu

Przedsiębiorcy posiadający auto w leasingu lub podpiszą umowę do końca 2018 roku

Na dzień dzisiejszy przedsiębiorca, który wykorzystuje pojazd do celów prywatnych oraz służbowych może odliczyć 100% netto kosztów utrzymania auta – przeglądy, myjnie paliwo, bramki z autostrad itp. oraz 50% podatku VAT. Użytkownik nie jest zobowiązany do prowadzenia kilometrówki i nikt nie zadaje pytań w jakich proporcjach przedmiot wykorzystywany jest do celów prywatnych, a w jakich do celów służbowych. Brzmi fajnie prawda? Poza tym nie ma limitów kosztów jakie można odpisać. Można wziąc nawet auto za 500 tysięcy i pierwszą ratę wpłacić 200 000, a następnie całość kwoty netto wliczyć w koszty. Dlatego bardzo często auto w leasing bardziej się opłaca niż nawet nowe auto, które trzeba amortyzować według limitów nałożonych przez państwo.

Bądź zawsze na bieżąco!

Dołącz do listy subskrybentów i otrzymuj informacje o wpisach!

Zasady obowiązujące od stycznia 2019 roku

Jak będzie od nowego roku? Odpowiedź jest smutna i krótka – gorzej. Może nie jest tragicznie i nadal sam leasing będzie umożliwiał optymalizację podatkową w naszej firmie, ale nie będzie już to tak opłacalne jak do tej pory. Po pierwsze zmienia się procent kwoty netto możliwej do odliczenia przez przedsiębiorcę z wartości 100% na 75% VAT pozostaje bez zmian. W rezultacie jeżeli w ciągu roku odliczaliśmy za paliwo, autostrady i inne opłaty np. 10 000 to w ciągu roku będziemy stratni 2500 PLN. Oczywiście są to kwoty przykładowe i jak policzymy wszystkie swoje koszty to bardzo często będą one rosnąć. Kolejna rzecz jest jeszcze gorsza. Koszt auta dla przedsiębiorcy w przypadku pojazdu o silniku spalinowym w całym okresie leasingowania nie może być wyższy niż 150 000 PLN. Jeżeli ktoś pomyśli sobie, że weźmie auto za 200 000 i wpłaci na start np. 70 000, a dalej będzie odliczać resztę to niestety to nie zadziała. Obowiązuje tutaj zasada proporcjalności i wysokość możliwości wliczenia raty jest wyliczana na podstawie całkowitej ceny pojazdu. Przykładowo kiedy kupisz auto za 300 000 PLN i na start wpłacisz 20% czyli 60 000 to Twoje raty w rozbiciu na 24 miesiące będą wynosić 10 000, ale niestety odliczysz tylko połowę tego czyli 5 000. To samo przy opłacie wstępnej nie odliczysz całości 60 000 lecz 30 000.

Podsumowanie

Najwięcej stracą osoby, które leasingują drogie auto. W przypadku auta za 300 000 PLN gdzie chcemy je wziąć na własność w ciągu 2 lat tracimy połowę kosztów uzyskania przychodów co w przypadku podatku liniowego 19% daje 21 945 PLN staty na podatku dochodowym + 17 250 PLN straty VAT na umowie leasingu w stosunku do akutalnie panującego prawa. Oczywiście bardzo drogie auta często bierze się w leasing z niską ratą z wysokim wykupem przez co nie będziemy tracić aż tyle pieniędzy miesięcznie, ale stosunek odliczeń będzie taki sam. Rozwiązaniem jest leasingowanie aut tańszych do kwoty 150 000 PLN lub elekrycznych, przy których limit wynosi 225 000 PLN.

Porady

  1. Jak pisałem w podsumowaniu wybór auta do kwoty 150 000 PLN.
  2. Pojazd elektryczny, który podnosi limit odliczeń podatkowych.
  3. Wziąć auto w leasing do końca 2018 roku, ponieważ wszystkie umowy podpisane przed wprowadzeniem przepisów będą rządzić się starymi zasadami.
  4. Wynajem długoterminowy oraz auta z niską ratą – niestety później auto do oddania.
  5. Wybieranie banków z najlepszymi ofertami leasingowymi czyli np. leasing 101%, a nie jakieś 108 czy nawet 112%. Z doświadczenia mogę polecić wszystkie banki, które posiadają swoją markę takie jak: VW Leasing Bank, Toyota Bank. Ja do tej pory korzystałem dwa razy z oferty tego pierwszego i jestem zadowolony. Banki takie mają najlepsze ofety i ciężko jest znaleźć coś lepszego w klasycznym banku, a różnica 10% jest już bardzo widoczna.
  6. W przypadku kiedy chcemy zachować auto należy zastanowić się nad kredytem na firmę i amortyzować auto przez np. okres 5 lat.
  7. Auto poleasingowe – lecz tutaj najlepiej jakieś 2 letnie, które ma jeszcze gwarancję.
  8. Czekać i liczyć na to, że rynek samochodowy wymyśli coś innego na czym dalej będziemy mogli czerpać korzyści.

Jeżeli znajdę czas porównam wszystkie opcje zaczynając od wynajmu długoterminowego lecąc przez leasing operacyjny i finansowy, a kończąc na kredycie.

Tymczasem życzę Wam samych dobrych decyzji dotyczących doboru najlepszej opcji finansowania Waszego środku transportu oraz samych udanych optymalizacji kosztów w przedsiębiorstwie.

Zachęcam do pozostawienia feedbacku oraz do dyskusji!

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie bedzie widoczny. Pola wymagane oznaczone są *